Born From Pain – Survival

Born From Pain – Survival
Metal Blade, 2008

Born From Pain is boos. Er is wat aan voorafgegaan, maar met een nieuwe zanger, bassist en drummer, zijn de limburgers vooral klaar om de wereld eens flink wakker te schudden. En dat is nodig ook.

Waar War al een aanklacht aan de huidige stand van zaken in de wereld was, is Survival minstens dubbel zo opgefokt, en meer dan ooit gericht tegen de overheid, de maatschappij en de wereld, die al geruime tijd in elkaar aan het zakken is. Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van samples, en dan vooral citaten, toespraken en nieuwsfragmenten, en tekstueel is het revolutie wat de klok slaat. De metalige hardcore ligt qua geluid nog redelijk tegen dat van voorganger War aan, maar het nieuwe vocale geluid maakt een duidelijk verschil. Het nieuwe Born From Pain lijkt te hebben gekozen voor een meer old school benadering, zij het met een productie die redelijk in het verlengde ligt van de voorganger(s). De songs klokken, met een enkele uitzondering, dan ook allemaal onder de drie minuten. De midtempo beuker en daardoor uitschieter Final Collapse is te vergelijken met The War is On op de voorganger, niet instrumentaal, maar wél net zo indrukwekkend.

De band heeft er absoluut goed aan gedaan de overige nummers zo in te korten, maar als enige kritiekpunt moet ik melden dat ik killersongs als Behind Enemy Lines of Stop At Nothing miste. Hoe dan ook, Born From Pain is nog steeds een van de bands die laat horen hoe hardcore en metal vandaag de dag gecombineerd dienen te worden. Ook nog even een vermelding voor het fraaie soleerwerk.

Tracklist:
Born From Pain - Survival

1. Sound of Survival